Betalingen via circulaire cheque
In een aantal gevallen betaalt Fedris vergoedingen nog uit via circulaire cheques. Zo’n cheque is een schriftelijke betalingsopdracht die drie maanden geldig is en per post naar je officiële adres wordt gestuurd.
Vanaf 15 december 2025 is er een nieuwe procedure om circulaire cheques te innen.
Hoe kan je een circulaire cheque innen voor 15 december 2025?
Vanaf 21 november tot en met 11 december 2025 kunnen circulaire cheques enkel worden geïnd worden in een postkantoor.
Van 12 tot en met 14 december 2025 kunnen geen circulaire cheques worden geïnd.
Vanaf 15 december 2025 kunnen circulaire cheques worden geïnd volgens de hieronder beschreven procedure.
Hoe kan je een circulaire cheque innen vanaf 15 december 2025?
Je hebt twee mogelijkheden:
- Cash afhalen: ga naar een postkantoor waar ook BNP Paribas Fortis-bankdiensten beschikbaar zijn. Daar kan je de cheque gratis in cash laten uitbetalen.
- Storten op je bankrekening: je kan de cheque afgeven bij BNP Paribas Fortis of een andere bank. Het bedrag wordt dan gestort op je persoonlijke zichtrekening. Aan deze storting zijn kosten verbonden, die verschillen per bank. Let op: Een bank zal nooit je circulaire cheque direct in cash omzetten.
Ons advies: stap over op betaling via overschrijving
Ontvang je je vergoeding nog steeds via circulaire cheque? Stap dan over op betaling via overschrijving – snel, veilig en zonder extra kosten. Het bedrag komt rechtstreeks op je rekening terecht, zonder dat je iets hoeft te doen.
Hoe overschakelen?
Bezorg je persoonlijk zichtrekeningnummer (IBAN) aan Fedris:
- via het formulier op onze website of
- met het papieren formulier dat je per post kreeg. Als je dit formulier niet hebt ontvangen, kun je het aanvragen bij Fedris door te bellen (tel. 02 272 24 70) of een e-mail te sturen naar forms-ibanbic@fedris.be
Laat vak 2 invullen door je bank als bevestiging van je rekening.
Heb je nog geen zichtrekening? Je kan eenvoudig een bankrekening openen in een bankkantoor in je buurt of online. Hiervoor heb je enkel een geldig identiteitsbewijs nodig en soms een bewijs van domicilie of inkomen, afhankelijk van de bank.
Ik heb het formulier ingevuld om over te stappen naar betaling via overschrijving. Wat nu?
Fedris ontvangt momenteel uitzonderlijk veel aanvragen. Daardoor kan de verwerking wat langer duren dan normaal. Het is mogelijk dat je toch nog een circulaire cheque ontvangt, ook al was jouw aanvraag correct ingevuld. Maak je daar geen zorgen over: in principe heeft Fedris jouw aanvraag goed ontvangen en brengt men alles spoedig in orde.
Nog vragen?
- Arbeidsongevallen: finan@fedris.be - 02 272 24 70
- Beroepsziekten (en Asbestfonds): vergoeding@fedris.be - 02 272 24 90
